Tuesday, June 12, 2012

Pertama kali pakai tepung suji...

Assalamualaikum.

Saya suka makan kuih talam, talam apa-apa je lah. Talam keladi, talam suji, kuih serimuka (kategori kuih talam gak ke? Tapi serius, saya memang suka bangat dengan serimuka especially yg campur pulut putih dengan pulut hitam...nyum) Membuat talam, eh chop, membuat kuih talam, yang saya tak berapa sukanya...hehe...

Pada saya membuat kuih talam memerlukan kepakaran yang tinggi bagi memastikan kuih talam tu cantik, sedap dan mencapai standard kuih talam yang sepatutnya. Apa pendapat anda terhadap gambar kuih talam kat atas nu? Confirm tak memenuhi standard kuih talam kan? Hehe... Jom kita audit berdasarkan penampilan dia je dulu (nak audit rasa dia, saya je yg dah makan...) Kuih talam di atas tidak mencapai standard kuih talam kerana: satu, sebab tekstur permukaan tu menggerutu dan tak licin. Dua, sebab teksur lapisan hijau tu macam tak cukup lemak dan macam lebih tepung. Tiga, sebab warna hijau tu nampak tak asli daun pandan atau terlebih pewarna... Empat, sebab....

Hahaha...melalut betullah saya pegi audit kuih talam buatan sendiri...

Apa-apa pun, credit to myself sebab diberikan kekuatan dan semangat untuk mencuba kuih talam suji lapis pandan ni. Seperti biasa, motivation untuk mencuba pasti dari blog walking ke blog2 pakar2 memasak yang tumboh bagikan cendawan selepas hujan sekarang ni. Blog yg saya maksudkan ialah blog 'Sinar Kehidupanku'. Saya tak kenal sangat empunya blog ni, tapi talam yang dia buat sangatlah tempting...

Macam saya katakan tadi, membuat kuih talam memerlukan kepakaran dan deria mengecam tekstur yang tinggi. Saya berazam akan mencuba lagi di masa akan datang untuk mencapai hasil terbaik.. Wallahualam.

Jemput makan pancake ni sekali. Yang ni pakai instant pancake premx je. Bancuh dengan susu dan telur. Dah.


No comments:

Post a Comment