Tuesday, July 19, 2011

Apam Beras

Salam,

Saya memang jarang buat kuih yg pakai yis. Tak biasa main dgn yis sebab arwah mak saya tak pernah buat kuih yg pakai yis (ke pernah? eh tak ingat lah.. hehe. Kalau ingat2 lupa tu maknanya sgt jarang atau tak pernah le kut). Saya pernah buat donat je 2, 3 kali dan pernah buat roti sekali kut, tu je hehe.. So buleh imagine la tahap 'kepandaian' saya buat kuih yg guna yis ni. Entri kali ni saya nak share satu resepi yg simple dan mudah utk pengguna amatur yis. Dah lama saya nak try buat apam ni tapi sebab ada 'barrier' between me and the yeast, so bertanguh-tangguh. Oleh kerana saya peminat Kak Nor kerana resepi-resepinya (atau resepi-resepi yg pernah beliau cuba) yg boleh dipercayai, kali ni saya teruja nak try resepi dia lagi iaitu apam beras ni lah.

Hasilnya amat memuaskan. Cumanya disebabkan ke'amatur'an saya mengendalikan adunan beryis, first batch apam yg dikukus kurang gebu. Saya rasa saya tahu sebabnya - saya tak biarkan dulu adunan naik lepas dah masuk dlm acuan. So second batch saya biarkam 15 min dlm acuan baru kukus. Haa barulah cantik gebu hasilnya.


 

Oh lupa nak bagitau, keterujaan nak buat apam ni pun didokong oleh steamer yg baru dibeli :). First time nampak Trio Food Steamer ni kat blog Chef Asma. Chef Asma ada jual steamer ni dan boleh pos. Tapi tak berani lah beli dari dia takut apa-apa jadi masa delivery. Pastu saya google mana boleh beli steamer ni, rupanya ada kat kedai letrik dekat rumah saya. Dapat RM180. Ini dia steamer tu... So far so good, besar boleh masuk loyang 10" x 10".

Trio Food Steamer

No comments:

Post a Comment