Thursday, February 14, 2013

Carrot Cupcake

Salam..

Cukup mudah resepi yang saya cuba dari Azie Kitchen ni (lately ni saya banyak visit blog dia..). Tak perlu banyak bahan dan cara membuatnya juga simple...

Walau bagaimana pun, saya masih mengekalkan resepi carrot cake yg saya ada sebelum ni sebagai resepi terbaik. Nanti bila saya buat pakai resepi tersebut saya post kat sini... Tetapi jika inginkan carrot cake yg simple dan mudah membuatnya di saat kemalasan melanda, saya kira resepi ni masih applicable..





Moist Carrot Cupcake
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan:
1 Ib carrots - parut
1 cawan walnut - cincang
3 biji telur gred A - (guna 4 telur B)
1/2 cawan buttermilk (atau 1 sk jus lemon + susu)
1 sk pure vanilla extract
2 cawan gula
1 cawan minyak sayuran
1 sb parutan kulit oren
3 cawan all purpose flour
1 sk baking soda
2 sk baking powder
1 sk garam
2 sk serbuk buah pelaga - umimans skip
1 sk serbuk kayu manis

Cara cara:
Panaskan oven pada suhu 170C. Panggang walnut dalam oven selama 5 minit dan keluarkan dari oven. Sejukkan dan ketepikan. Bersihkan carrot, buang kulit kasar dan parut.

Satukan carrot, buttermilk, minyak, gula, telur, vanilla extract dan parutan kulit orange di dalam mangkuk dan kacau sebati.

Di dalam mangkuk lain, satu dan ayakkan tepung, baking soda, baking powder, garam, serbuk buah pelaga dan serbuk kayu manis.

Masukkan tepung ke dalam adunan dan kacau sebati. Jangan terlebih kacau. Masukkan walnut dan gaul sebati secara kaup balik.

Tuangkan ke dalam cawan kertas dalam 1/2 ke 3/4 penuh selama 18-20 minit atau sehingga masak. Rotate loyang selepas 15 minit. Keluarkan dari oven dan biarkan di dalam loyang selama 5 minit sebelum dikeluarkan. Sejukkan atas wire rack sebelum diletak frosting.


Resepi cream cheese frosting saya:
250g Philadelpia cream cheese
50g butter
3-4 sb UHT whip cream/susu segar/susu cair
1 cawan gula aising
1-2 titik orange flavour / 1 sb perahan lemon

Pukul cream cheese dan butter sampai lembut berkrim.
Masukkan gula aising sedikit demi sedikt, berselang seli dengan whipping cream. Kuantiti whip cream sebenarnya mengikut kelikatan dan stability of frosting yang diingini. Kalau nak frosting yang agak keras, boleh skip whip cream.
Akhir sekali masukkan orange flavor atau perahan lemon (yg ini pun ikut kesukaan)




2 comments:

  1. Tahniah kr berjaya menghasilkan carrot cake yg moist. Nnt share your recipe alsoya

    ReplyDelete
  2. Thanks Kak Azie kerana sudi visit umimans. Saya rajin try resepi kek/cupcake yg Kak Azie n daughters buatsebab semuanya senang dan ringkas. Nanti saya buat carrot cake resepi yg saya dapat lama dulu, saya share kat sini ya..

    ReplyDelete