Monday, September 16, 2013

Labbaikallah hummalabaik...

Salam.

Musim haji menjelma lagi. Bulan haji sebenarnya bermula 1 Syawal sehingga 10 Zulhijjah. Bermakna kalau kita berniat ihram dalam bulan haji di miqat maka kita sebenarnya berada di dalam ihram sehingga kita selesai melaksanakan rukun-rukun dan wajib-wajib haji. Dan juga perlu menjaga segala pantang larang ihram. Jika tidak, dam dikenakan. Tapi takkanlah kita sesenang je berniat ihram kalau kita tidak berniat untuk melaksanakan haji pada tahun tersebut walaupun kita berada di miqat yamani tertentu.. Saya  follow fb prof muhd kamil dan isterinya puan roza, beliau sering post situasi di Madinah sekarang ini ketika jemaah haji sedang berduyun-duyun memasuki Madinah. Beliau juga sering memberi nasihat dan peringatan kepada jemaah haji kita berdasarkan pengalaman beliau sendiri setelah bermastatutin di sana sejak 2 tahun lalu. Melalui perkongsian beliau, kita di sini mendapat liputan secara langsung keadaan di sana dan melalui foto-foto yang dipostkan, sesungguhnya ia betul2 menggamit!

Moga2 para jemaah kita yang melaksanakan haji tahun ini menggunakan sepenuhnya kesempatan menjadi duyuf-rahman untuk melaksanakan rukun islam ke lima serta melipat ganda kuasa-kudrat- mencari keredhaaanNya di tanah haram. Tiada apa yg dipatut di'aim' melainkan haji yang mabrur...

Sabda Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh At-Tabrani daripada Abdullah b. Abas, dan juga diriwayatkan oleh Imam Bukhari:
Mafhumnya: ” Haji mabrur itu, tidak ada balasan baginya melainkan Syurga ”

Wallahualam..

Kali ni saya just nak letak gambar beberapa masakan yang saya buat di sepanjang syawal lepas yang resepi-resepinya telah pun diletakkan di sini sebelum ini.

Red velvet yang dah banyak kali letak sini...

Super fudgy brownies


Puding roti sos kastad... Kali ni buat sos pakai fresh milk, saya rasa tekstur sos lagi halus dan mulus compared to using susu cair :)



No comments:

Post a Comment