Friday, December 23, 2011

Baked Meatball Spaghetti

Dah lama tak buat spaghetti. Semalam anak dara no 3 merengek takmo makan nasi nak spaghetti...
Bahan-bahan mostly dah ada kat rumah, cuma sos dalam botol tu takde..hahaha.. main ingredient tu yg takde. So terpaksa keluar pegi beli..
Pastu teringat hari tu nampak kat blog Kak Ida 1001resepi dia buat baked version, terliur nampak cheese yg mencair di atas tu...kebetulan mozarella cheese ada kat rumah, boleh la buat jugak.


Sos pasta tu saya buat macam selalu duk buat je... Cumanya ada satu tin sos carbonara bibik pergi bukak sebab dia ingat saya nak guna tu, so terpaksalah saya campur dengan sos tradisional. Dah sos tu jadi tak tak keruan rasanya, nak kata sos bolognese pun tak, nak rase creamy/carbonara pun tak.. Apa-apa pun, mak dan anak-anak mak okay je! And the most important part, first time saya buat meatball sendiri. Saya ikut je macam Kak Ida cakap, daging Ramly tu saya kepal bulat2 tp sebelum tu saya campur dengan sedikit garam, lada sulah dan 3 sudu kecil tepung jagung - nak bagi melekat.
So cara susun aturnya, letak spaghetti yg dah rebus dlm deep casserole bowl, tuang sos, susun meatball, dan last sekali tabur cheeese dan mix herbs/parsley. Bakar dlm 20 minit sehingga cheese cair.

No comments:

Post a Comment