Tuesday, August 18, 2015

Brownies

Assalamualaikum.


Ahad lepas saya bake brownies 2 kali.. Waktu pagi buat untuk makan sendiri, malam buat satu lagi untuk husband bawak ke jamuan di office keesokkannya. 
Saya guna resepi yang sama sebelum ini cuma kali ni saya habiskan seketul butter   250g (sebelum ni saya pakai 220g je) dan oleh kerana butter bertambah, saya tambah tepung sebanyak 10g menjadi 80g. Ok, ok.. Kalau malas refer ke entri sebelum ini, saya tulis semula di sini.. Saya dapati ada sedikit perbezaan bila increase butter (wpun tepung pun increase juga) ni.. Permukaan brownies menjadi lebih keduts setelah masak.. Adakah ini yg disebut ramai sebagai brownies kedut? Saya tak pasti sbb saya tak ada resepi brownies kedut yg disebut2 itew.. 

So okaylah, nxt time buleh habiskan je seketul butter tu, tak payah nak potong buang sikit..

250g butter
240g cooking chocolate
3 biji telur
220g brown sugar
1 st esen vanila
80g tepung gandum*
40g serbuk koko*
1/2 st baking powder*
(Ayak yang bertanda *)

Cairkan butter dan cooking choc. Sejukkan hingga suam. 
Pukul telur, brown sugar dan esen vanila hingga kembang. 
Masukkan campuran butter+chocolate ke dalam telur dan pukul sebati. 
Akhir sekali kaup balik kan tepung ke dalam adunan sehingga sebati. 
Kalau nak tambah kekacang ke dlm adunan pun boleh (cashew/walnut yg dibakar sekejap) 
Tuang ke dalam loyang 10x10 inci yg telah digris dan dialas dgn baking paper. 
Kalau nak tabur chic chips/almond slice/almond nibs pun boleh. 
Bakar selama 40 minit dgn suhu 170 celcius. 




No comments:

Post a Comment