Tuesday, September 29, 2015

Quiche Tuna dan Cendawan

Salam.


Lama dah teringin nak cuba buat quiche ni sebab saya suka makanan yg berasaskan pastry, cheese dan telur.. Part yang paling malas ialah nak buat pastry dia, takut2 tak menjadi. Ye lah..kot keras ke, tak masak ke, menyerap kelembapan inti ke atau sebagainya. Tapi selagi tak cuba mana nak tahu kan... dan nak dapatkan hasil yang sempurna mestilah kena cuba berkali2. Latihan atau repetitions memang prinsip asas dalam membina kemahiran, apa jua kemahiran terutamanya yg melibatkan psikomotor, memasak termasuk. Ok, ok.. Takyah melalut, mari baca kisah quiche pertama saya..

Bahan inti:
Bawang puting dicincang
Bawang besar dicincang
Cendawan butang dihiris
Mix vege
Tuna chunks dalam tin 
Garam, gula, pepper
Kiub/serbuk pati ayam

Cara:
Tumis kan bawang putih dan besar sampai layu. Masukkan mix vege kacau sebentar. Mix vege ni saya masukkan dahulu dari bahan2 lain sbb dia kan frozen dan saya tak defrost dulu pun. Then masukkan semua bahan lain, termasuk bahan2 perasa. Tutup api dan biarkan sejuk seketika. 

Bahan pastry:
2 cawan tepung gandum
100g butter
1 sb gula halus
Secubit garam
1 kuning telur

Cara:
Gaul semua bahan dan uli sehinga dapat doh lembut. Bulatkan doh, balut dgn plastik dan simpan dalam fridge selama 1 jam. Keluarkan dari fridge dan canai setebal 1/2 cm. Angkat doh yg telah dicanai ke dlm acuan pie. Kemaskan di sekeliling acuan dan cucuk dengan garfu supaya bila bakar ia tidak menggelembung. Bakar selama 20 minit. 


Bahan custard:
200ml susu
3 biji telur
Pepper dan garam
Daun parsley kering

Bancuh semua bahan. 

Cara susun:
Setelah doh masak, masukkan inti dan ratakan. Tuangkan custard sehingga memenuhi acuan. Taburkan cheese yang diparut dan tabur daun parsley jika suka. 

Bakar selama 30 minit atau sehingga permukaan kekuningan. 

Sesuai untuk makan petang sarapan.

Disebabkan custard tu ada lebihan, saya buatkan quiche 'segera' guna pastry puff Kawan yang saiz kecik. Belah di empat2 penjuru supaya boleh dilipat untuk dijadikan 'mangkuk' dan letakan dalam acuan muffin. Kemaskan tepi2 tu. potong kecik2 sosej dan masukkan atas pastry tadi. Kemudian tuangkan custard telur dan parutkan cheddar cheese diatasnya. Bakar 25 minit. 






No comments:

Post a Comment