Wednesday, July 31, 2013

Biskut raya: Almond Stripe Chocolate

Salam.

Di pagi-pagi Ramadhan 18 yg lepas, saya dah start projek almond stripe chocolate. Buat pagi2 masa cuaca masih dingin mempercepatkan proses penyejukan dan pengerasan coklat. Cepatlah boleh simpan dalam bekas dan kemas peralatan.






Ada sedikit pengubahsuaian terhadap resepi yang saya gunakan tahun sudah. Kali ni tambah Nutella kerana beliau ada dalam stok di rumah. Dan juga kali ni saya campurkan dark compound dan milk compound. Lebih menarik guna dark compound, lebih hitam manis :)

Bahan2:
1 kg almond stripe (badam yg dihiris memanjang memang ada tersedia dijual)
300g dark compound
300g milk compound
(Dua2 saya guna brand Le Bourne)
100g nutella
Papercup secukupnya (dalam 200pcs)
Manik hiasan @ ramai org hiaskan dgn coklat putih

Steps:
1. Bakar almond selama lebihkurang 10 minit menggunakan suhu 170 celcius. Balik2kan almond dgn sudu masa halfway. Sejukkan.
2. Cairkan kedua-dua jenis coklat dan nutella secara double boil.
3. Setelah coklat cair, masukkan badam dan gaul. Ketika ini bekas adunan masih di atas periuk yg berisi air double boil.
4. Setelah rata, sudukan ke dalam papercup (ketika proses menyudu ini, saya masih biarkan mangkuk di atas periuk air panas dgn api telah dimatikan bagi mengelakkan coklat mengeras sementara proses ini siap)
5. Hiaskan dengan manik hiasan atau juraian coklat putih cair.
6. Biarkan sejuk dan coklat telah mengeras serta kering. Simpan di dalam bekas yg kedap udara.


Sukatan di atas dapat menghasilkan 190-200pcs cookies.

P/s: saya buat 2 batch bagi sekilo badam bagi mengelakkan badam yg terlalu byk sewaktu digaul menjadi patah)

No comments:

Post a Comment