Friday, August 23, 2013

Biskut raya: Chocolate Chips Cookies

Walaupun hari ini dah 16 Syawal 1434H, saya masih ingin masukkan entri biskut raya untuk rujukan di masa depan.

Resepi chocolate chips cookies ni saya ambil dari dapur Kak Zu. Bosan dengan resepi yang gunakan 2 tahun berturut-turut sebelum ini. Cuma beberapa ubahsuaian bahan dilakukan demi mahu menggunakan bahan sediada sahaja. Saya buat 3 adunan dapat dalam 6 balang. Review saya berkenaan resepi ni - yes sedap dan cookies lebih rangup disebabkan penggunaan tepung kentang (tak sure kalau guna tepung beras sama ke tak). Cookies ni pun tak mengembang macam resepi terdahulu bila di bakar tapi jangan buat nipis sangat sebab mudah pecah.

ALMOND COKLAT CHIPS COOKIES
SUMBER : DAPURKAKZU
180 gm mentega
30 gm shortening
1 kuning telur
50 gm gula perang
50 gm gula castor
180 gm tepung redrose - saya guna tepung biasa cap Sauh
30 gm tepung  ubi - saya guna tepung kentang
½  tsp soda bicarbonate
½ tsp coklat emulco100 gm coklat chips
60 gm almond nibs - saya guna walnut yang dibakar sekejap dan dicincang kasar

CARA CARA
Satukan tepung redrose, tepung ubi dan soda bikabonate
Putar shortening, mentega, gula dan telur hingga sebati
Masukkan coklat emulco
Masukkan  almond nibs dan coklat chips
Masukkan tepung dan uli hingga menjadi doh
Ambil sejemput adunan dan susun di dalam dulang pembakar dan tekan dengan garpu
Bakar biskut selama 20 minit  dengan suhu 180 C.

·         Tips : masukkan tepung sedikit sedikit untuk mendapat doh yang yang tidak keras.


No comments:

Post a Comment