Wednesday, September 3, 2014

Snow Cheesecake lagi...


Salam.


Setelah mencuba 2 resepi kek span sebelum ini, dan juga mencuba tepung premix sponge cake dari kedai bahan bakeri, saya memilih tepung premix sponge cake sebagai kek span yang paling sedap. Tak sure ingredient apa yang menyebabkan tepung premix lagi sedap dari resepi2 yang saya cuba. Lagipun, harganya taklah mahal mana cuma rm3.50 untuk 500g dan dapat menghasilkan kek 9 inci yang agak tebal (belum try timbang).

Jadi untuk kesekian kalinya, saya sekali lagi membuat kek snow cheese ini menggunakan tepung premix tersebut.  Sedapnya tidak terkata...bagi sesiapa yang pernah makan kek ni tentu tahu apa rasanya... So apa tunggu lagi, cubalah..



500g tepung premix sponge cake
(Bahan2 lain dan cara membuat sila ikut seperti yang tertera di paket pembungkusan)
(Generally saya guna 7 biji telur B, wpun resepi kata 500g telur. 7 biji tu tak sampai 500g. Lain2 bahan spt air dan minyak ikut je yang tertulis kat paket)
- pukul tepung, air dan telur sehingga putih dan pekat.
- masukkan minyak jagung dan kaup balik hingga rata
- bahagi 2 adunan dan letak perasa yang diingini (saya buat coklat dan vanila kali ni)
- tuang dalam loyang 9 inci (yg telah dilapik kertas minyak) bagi setiap flavor dan bakar lebihkurang 25 minit, 170 darjah celcius setiap adunan.
- apabila kek telah masak, terus keluarkan dari oven dan biarkan di dalam loyang lebihkurang 2-3 minit. Lalukan pisau ditepi kek, dan terus keluarkan kek dari loyang. Biarkan atas redai sekejap dan terus terbalikkan atas cake board/pinggan. Ini penting bagi memastikan kek tidak kecut. Biarkan kek sejuk sepenuhnya sebelum disapu krim.

Krim cheese:
250g Philadelphia cream cheese
Susu pekat manis mengikut rasa manis yang disukai
- Pukul hingga sebati dan berkrim kedua2 bahan ini. Selepas itu masukkan susu segar/susu cair/uht whipping cream sehingga mencapai kepekatan yang diingini. Kalau nak cair meleleh, letak byk sikit.. Letak sikit-sikit takut terlajak laris..eh terlajak leleh.. :)

Parutan cheddar cheese yang mencukupi (lebihkurang 125g block cheddar dan diparut)

Sapu krim cheese di atas permukaan sebiji kek dan lapiskan dengan sebiji kek lagi.
Sapukan krim ke seluruh permukaan dan sekeliling kek.
Akhir sekali, taburkan parutan cheddar cheese yg telah diparut.


No comments:

Post a Comment